Doustny Apiksaban w leczeniu ostrej zakrzepowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej

Apiksaban, doustny inhibitor czynnika Xa podawany w stałych dawkach, może uprościć leczenie żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej. Metody
W tym randomizowanym, podwójnie zaślepionym badaniu porównywano apiksaban (w dawce 10 mg dwa razy na dobę przez 7 dni, a następnie 5 mg dwa razy na dobę przez 6 miesięcy) z konwencjonalną terapią (podskórna enoksaparyna, a następnie warfaryna) u 5395 pacjentów z ostra żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Pierwszorzędowym wynikiem skuteczności była nawracająca objawowa żylna choroba zakrzepowo-zatorowa lub zgon związany z żylną chorobą zakrzepowo-zatorową. Najważniejsze wyniki dotyczące bezpieczeństwa to poważne krwawienie, samo krwawienie oraz istotne klinicznie krwawienie.
Wyniki
Pierwotny wynik skuteczności wystąpił u 59 z 2609 pacjentów (2,3%) w grupie apiksabanu, w porównaniu z 71 z 2635 (2,7%) w grupie leczenia konwencjonalnego (ryzyko względne, 0,84, przedział ufności 95% [CI], 0,60 do 1,18, różnica ryzyka [apiksaban minus terapia konwencjonalna], -0,4 punktu procentowego, 95% CI, -1,3 do 0,4). Apiksaban był nie gorszy od leczenia konwencjonalnego (P <0,001) dla wcześniej zdefiniowanych górnych granic przedziałów ufności 95% zarówno dla względnego ryzyka (<1,80), jak i różnicy ryzyka (<3,5 punktu procentowego). Poważne krwawienie wystąpiło u 0,6% pacjentów otrzymujących apiksaban iu 1,8% pacjentów leczonych konwencjonalnie (względne ryzyko, 0,31, 95% CI, 0,17 do 0,55, P <0,001 dla przewagi). Złożony wynik dużego krwawienia i istotnego klinicznie krwawienia wystąpił u 4,3% pacjentów w grupie leczonej apiksabanem, w porównaniu z 9,7% pacjentów w grupie leczonej konwencjonalnie (ryzyko względne, 0,44; 95% CI, 0,36 do 0,55; P <0,001). Częstość występowania innych działań niepożądanych była podobna w obu grupach.
Wnioski
Schemat ustalonego dawkowania samego apiksabanu nie ustępował konwencjonalnej terapii w leczeniu ostrej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej i wiązał się ze znacznie mniejszym krwawieniem (finansowany przez Pfizer i Bristol-Myers Squibb, ClinicalTrials.gov number, NCT00643201).
Wprowadzenie
Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa, z roczną częstością do 2 przypadków na 1000 osób w populacji ogólnej, jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci naczyniowej po zawale mięśnia sercowego i udarze mózgu.1 Konwencjonalne leczenie polega na podawaniu pozajelitowego antykoagulantu, takiego jak enoksaparyna, na co najmniej 5 dni, a warfaryna rozpoczęła się w tym czasie i trwała przez co najmniej 3 miesiące.2 Chociaż jest skuteczny, ten schemat stanowi wyzwanie, ponieważ enoksaparyna wymaga codziennych iniekcji podskórnych, a terapia warfaryną wymaga monitorowania krzepnięcia i dostosowania dawki.
Apiksaban jest doustnym inhibitorem czynnika Xa o szybkim początku działania i przewidywalnej farmakokinetyce, która umożliwia stosowanie ustalonych dawek
[przypisy: złamanie monteggia, dychawica krzyżówka, dysplazja włóknista kości ]

Powiązane tematy z artykułem: dychawica krzyżówka dysplazja włóknista kości złamanie monteggia