Przez „sytuacje uczenia sie” rozumiemy te czynniki czy warunki, które oddzialuja na uczacego sie i na proces uczenia sie

Przez sytuację uczenia się rozumiemy te czynniki czy warunki, które oddziałują na uczącego się i na proces uczenia się. Niektóre z nich mogą występować w izbie szkolnej, na przykład popołudniowe światło słoneczne, które razi dzieci w oczy i powoduje senność. Kluczowym czynnikiem sytuacji uczenia się jest nauczyciel. Inne czynniki są trudniej uchwytne – doprawdy możemy ich nie dostrzec, jeśli nie jesteśmy specjalnie nastawieni na ich poszukiwanie – jak na przykład postawa rodziców w danej grupie społecznej wobec wychowania. Jeśli wychowanie i nauka szkolna w ich hierarchii wartości zajmują niskie miejsce, to taka postawa rodziców może oddziaływać jako bardzo silny hamulec w uczeniu się dzieci w klasie. Może nawet okazać się silniejszym czynnikiem niż zainteresowania i zapał nauczyciela. I chociaż ta postawa istnieje poza szkołą, stanowi ona część składową sytuacji uczenia się, z którą nauczyciel danej klasy musi się liczyć. Jak o ilustracja stosunku między procesem uczenia się a sytuacją może posłużyć następująca relacja Ruth Strang, ukazująca, jak nauczycielka posługując się własnym rozumieniem procesu uczenia się stworzyła sytuację, która dopomogła jej pobudzić dzieci do nauki. W klasie A mniej zdolne dzieci nie uczyły procesów i wydawały się nieszczęśliwe, W klasie B wszyscy uczniowie reagowali żywo i z zainteresowaniem. Jaka była przyczyna tej różnicy? W klasie A nauczycielka zleciła jednej ze starszych dziewczynek podać definicję jakiegoś wyrazu. Dziewczynka poprawnie podała znaczenie wyrazu, ale nie ujęła definicji w pełne zdanie. [podobne: ośrodek leczenia uzależnień nfz, ziele brahmi, badania w kierunku boreliozy ]

Powiązane tematy z artykułem: badania w kierunku boreliozy ośrodek leczenia uzależnień nfz ziele brahmi