Śmiertelna medycyna: Indianie i alkohol we wczesnej Ameryce

Fakt, że tytuł jest raczej metaforyczny niż literalny, nie powinien zniechęcać lekarzy do czytania, cieszenia się i czerpania zysków z tej książki. Z pewnością każdy, kto martwi się o stare stereotypy pijanego Indianina i specjalną słabość metaboliczną rdzennych Amerykanów za wodę ognistą , doceni zwięzłe streszczenia Mancall a z wielu rodzajów najnowszych badań nad piciem indiańskim. Te podsumowania są płynnie przeplatane z pierwszą poważną próbą kronikowania smutnej historii od czasów, gdy Europejczycy wprowadzali destylowane napoje na ten kontynent, dopóki Stany Zjednoczone nie uzyskały niepodległości od Anglii. Istnieje również dobry rozdział, który zwraca uderzające podobieństwa do wydarzeń mających miejsce mniej więcej w tym samym czasie w Nowej Hiszpanii (obecnie w Meksyku, a następnie pod kontrolą Hiszpanii) i Nowej Francji (obecnie w Kanadzie, a następnie w dużej mierze pod kontrolą Francji). Powracającym tematem jest różnorodność kulturowa rdzennych populacji, które napotkali Europejczycy (znaczna część różnorodności przetrwała do dziś), wraz ze zmianami przekonań i praktyk związanych z piciem – aspekty ważne dla każdego, kto dba o zdrowie Native Amerykanie dzisiaj. Chociaż autor podkreśla, że alkohol był celowo używany przez wszystkie rządy europejskie jako narzędzie do budowania swoich imperiów i wzmacniania ich gospodarek, stara się również wykazać, że wielu Indian było aktywnymi agentami w szybkim handlu, a nie tylko biernymi ofiarami.
Pod wieloma względami alkohol był idealnym towarem dla handlu na pograniczu. Oferował wysoką wartość przy niskiej głośności; niewiele osób mogło to dla siebie wyprodukować; i był łatwy w transporcie, nieskończenie podzielny, prosty do zafałszowania, nie podlegał psuciu, był bardzo pożądany i łatwo spożywany. Pomimo (lub z powodu) powszechnego schematu epizodycznego upijania się, niewielu Hindusów miało pełną zależność od alkoholu, tak jak je sobie wyobrażamy (np. W czwartym wydaniu Podręcznika diagnostyczno-statystycznego zaburzeń psychicznych).
Mancall wyobraża sobie antropologicznie znaczenie z ksiąg rachunkowych, dzienników podróżników i wielu innych źródeł etnohistorycznych. Większość materiałów została napisana z perspektywy europejskiej, ale indyjskie poglądy są często wyraźnie odzwierciedlone (w relacjach handlowców i misjonarzy, transkrypcjach negocjacji i prób traktatowych itd.). Wielu Indian nie piło wcale, a inni pili tylko umiarkowanie, jak to się dzieje w dalszym ciągu. Ale zbyt wielu pili ciężko i zachowywali się gwałtownie w świecie, który wydawał się być tchórzliwy. Urzędnicy rządowi najwyraźniej byli ambiwalentni wobec niebezpieczeństw – bardziej dla Indian niż dla białych – i w różnych momentach przychylali się do Hindusów z prośbą o zakaz lub ściślejszą regulację handlu. Ale takie ruchy umiarkowania były zwykle krótkotrwałe.
Chociaż niewielu Indian pili wystarczająco, aby utrzymać przewlekłą krzywdę fizjologiczną, często padali ofiarami wypadków, wykorzystywania ekonomicznego lub seksualnego lub innych form agresji lub przemocy. Nawrócenie na chrześcijaństwo czasami odzwierciedlało wysiłek powstrzymania picia. Jednak nie wszystkie picie przez Indian było problematyczne, podobnie jak teraz. Często ważne jest ceremonialne spożywanie alkoholu, podobnie jak w przypadku gościnności i duchowych poszukiwań dla osobistej mocy lub świętej transcendencji. Medyczne wyobrażenia związane z alkoholem czasami rozszerzały się na myśl, że więcej było lepiej. Picie było (i jest) przede wszystkim aktem społecznym.
Wczesne doświadczenia Indian z alkoholem nadają ton temu, co widzimy dzisiaj, w ich słusznie ambiwalentnym stosunku do substancji, która jest jednocześnie zdrowa i toksyczna, wzmacniająca i poniżająca, symbolizująca towarzyskość i wywołująca wrogość. W dziwny sposób ta historia żywo pokazuje, że medycyna, jak trucizna, jest w dawce, a nie w substancji.
Dwight B. Heath, Ph.D.
Brown University, Providence, RI 02912

[więcej w: przychodnia stomatologiczna warszawa, ezofagoskopia, dyslipidemia aterogenna ]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane tematy z artykułem: dyslipidemia aterogenna ezofagoskopia przychodnia stomatologiczna warszawa